Stilte ! In de klas
Als leerkracht kennen we allemaal de commentaren van andere mensen dat leerkrachten toch wel een gemakkelijke job hebben en vooral zoveel vakantie. Toen ik zelf nog les gaf, daagde ik hen altijd uit om één dag door te brengen in mijn klas. Eén dag. Meer zou niet nodig zijn om het hen duidelijk te maken. Alleen al door een volledige dag in de drukte van een klas te zitten zouden ze van gedachten veranderen. Ik vermoed dat wij als leerkracht in staat zijn om ons af en toe af te sluiten van het lawaai in een klas. Maar toch zijn we 's avonds moe van alle prikkels die er een hele dag op ons afkomen. We filteren bijna automatisch wat er binnen mag komen en wat niet.
Soms is er echter zoveel drukte in de klas dat je moet ingrijpen. Even de stem verheffen om boven de klas uit te komen of een groepje drukke leerlingen aanspreken om wat rustiger te zijn, zijn dan enkele mogelijkheden.
Er zijn ook klassen waar de drukte een meer structureel karakter heeft. Dit kan komen door de grootte van de klas. Door bepaalde leerlingen die voor extra drukte zorgen. Door de klasschikking of de akoestiek in de klas. Voor een aantal problemen kan je een oplossing vinden. Een slechte akoestiek kan je bijvoorbeeld gedeeltelijk oplossen door kussens in de klas te leggen, geluidwerende stof onderaan de banken aan te brengen of door gordijnen te hangen. De stof zorgt ervoor dat geluiden beter opgeslorpt worden en niet meer zo weerkaatsen. De drukkere leerlingen niet meer naast elkaar zetten is ook een veel toegepaste methode om weer meer rust te brengen in de groep.
Maar soms is het nodig om heel de klas een rustmomentje te geven. Kinderen geraken bij momenten overprikkeld en hebben dan nood om terug tot rust te komen. Dit kan je bereiken door tussen twee lessen door een meditatie op te zetten. In het begin kan dit misschien op wat weerstand stuiten. Voor een aantal leerlingen zal dit de eerste keer zijn dat ze in contact komen met meditatie. En even de stilte toelaten is ook niet voor iedereen even gemakkelijk. Het kan zelfs een beetje beangstigend zijn om stil te zitten en je bewust te worden van de gedachten die door je hoofd flitsen. Een 'drie minuten meditatie' die de aandacht telkens terug naar het lichaam brengt, is daarbij een krachtig middel om een klas te leren om de rust in zichzelf terug te vinden.
Bereid op voorhand de kinderen voor op wat er gaat komen. Leg uit dat je begrijpt dat het voor een aantal onder hen vreemd of ongemakkelijk kan aanvoelen maar dat er voor diegene die de meditatie echt volgen, op het einde van de drie minuten een beloning wacht. In de vorm van een heerlijk ontspannend en rustgevend gevoel. Vraag de leerlingen om de anderen niet te storen indien het voor hen niet zou lukken om volledig mee te gaan in de meditatie. Vraag respect voor de leerlingen die het wel een kans willen geven.
Bied deze of een andere meditatie dagelijks aan. Het opbouwen van een nieuwe gewoonte vraagt even tijd. Laat je niet ontmoedigen door een moeilijkere start of een probleem dat opduikt. Lukt het niet zo goed, vraag dan gerust raad of advies.
Het positieve effect van meditaties is al in ontelbare studies bewezen en over de hele wereld worden meditaties en mindfulness gebruikt in scholen om rustigere klassen te creëren. Eens het lukt en een gewoonte wordt zal je merken dat het een aangename manier is om stilte! in de klas te krijgen, zonder je stem te moeten verheffen.